יום חמישי, 31 במאי 2012

אז מה זה השטויות האלה הטרנזיט של נגה ?

אני מניח שאם עדי אשכנזי היתה עושה מופע סטנד אפ אסטרונומי כך אולי היתה פותחת את ההופעה בזמנים אלה כאשר מעל כל מגזין ,פורום ואתר אסטרונומי המכבדים את עצמם ניתן למצא דיונים בנושא הטרנזיט של נגה .   ועל מה בעצם כל המהומה ?
טרנזיט במושגים אסטרונומים מוגדר כמעבר של גוף לפני גוף הגדול ממנו בקוטרו כך שבקו הראיה שלנו הוא ניראה כחולף על פניו .    טרנזיט של כוכב לכת על פני השמש יכול להתרחש רק אם כוכב הלכת הינו פנימי ,רוצה לומר -מסלולו נימצא בין מסלול כדור הארץ לשמש ומבחינה זו רק שניים באים בחשבון -כוכב חמה ונגה .  טרנזיט מתרחש כאשר המרחק הזוויתי בין השמש לכוכב הלכת הולך ומצתמצם והוא ניכנס למצב של צמידות תחתונה ( Inferior congunction )  כלומר ביו כדור הארץ לשמש . טרנזיט של כוכב חמה נפוץ יותר מטרנזיט של נגה .

אז שוב -על מה  בעצם כל המהומה   ? למה ניתן לצפות ? אני זוכר את הטרנזיט הקודם ב 2004   -התאספנו כמה חובבי אסטרונומיה נילהבים בחצר ביתו  של גלעד רותם בתמרת  לצפות בטרנזיט שאז עורר הו- הא מעל המדיה כפי שקורה עכשיו ואולי אפילו יותר מכיוון שבניגוד למצב היום לא היה אז אדם חי שחזה בטרנזיט כזה  . ולא רק זאת אלא שהרבה יצרני ומוכרי ציוד אסטרונומי השתמשו בטרנזיט כמקדם מכירות -פילטרי שמש וביחוד טלסקופי ה  H Alpha שהחלו להציף את השוק (במיוחד דגם ה PST של CORANADO המתאים לכל כיס )  נרשם מחסור בכל הנ"ל אצל כל היצרנים .  הצבתי את ה ETX90 מצוייד בפילטר שמש  כשהוא עוקב אחר השמש וחיכינו לאירוע המדובר שהתרחש באותה שנה בשעות שפויות הרבה יותר מזה שצפוי השנה . שהחל הטרנזיט היה זה מראה נחמד . ביחוד רגע ההופעה וההיעלמות אך הטרנזיט עצמו היה די משעמם - כאילו מישהו ניקב את השמש עם מחורר דפים . מדי פעם הצצנו דרך העינית בעיקר עקב רגשות אשם שצריך לנצל את הרגע משום שהפעם הבאה תהיה רק בעוד 8 שנים .....

למעשה טרנזיט של השמש מתרחש ע"י עצמים אחרים  הרבה יותר מענינים ויפים  ויזואלית מנגה ובתדירות גבוהה יותר . כל מי שצופה בשמש באופן תכוף חווה זאת מפעם לפעם - מטוסים, ציפורים בודדות או בלהקות ( הצופים בירח יכולים מדי פעם לראות טרנזיט של להקות עגורים הנודדים בלילה) באופן לא מתוכנן או תחנת החלל באופן שניתן לחזות ולצלם .

טרנזיט כפול -ציפור ונגה


הטיסה לנגה יוצאת משער A3

מעבורת ותחנת החלל מבצעות טרנזיט
  אז מה בכל זאת מושך את האנשים , הרי בסך הכל מדובר בהסתדרות של נגה והשמש בקו ראיה אחד ?.  יש משהו מושך ויזואלית בהסתדרות יפה של גופים אסטרונומים . הרי תמיד אנו מצינים צמידות קרובה של כוכבי לכת אחד לשני או לירח . זה ניראה יפה בעיין . אולי זה גם המקרה של הנקודה השחורה ששמה נגה הנעה על פני השמש ביחוד שהאירוע נדיר יחסית  שרק שבעה כמותו התרחשו מאז זמנו של גלילאו וכל בן תמותה רוצה לשזוף עינו באירוע שהרי הפעם הבאה תהיה רק ב 2117 וכאן המקום להזכיר שטרנזיט של נגה מתרחש באותו דגם כל 243 שנה כאשר כל זוג טרנזיטים בהפרש של 8 שנים קורה פעם בהפרש של 121.5 שנה ופעם בהפרש של105.5 שנה כך שמי שחי בתקופה זו יכול להחשיב עצמו בר מזל שזוכה לחזות בשני טרנזיטים בתקופת חיוו !

האמת ,שאם אתה אסטרונום מקצועי הטרנזיט נותן הזדמנות למחקר ואיסוף נתונים   .הטרנזיט של 1639 לדוגמא סייע בהערכה מדויקת יותר של המרחק בן כדור הארץ לשמש . ב 2004 לעומת זאת הסתיעו בטרנזיט למדידת  דגם השינוי בעצמת ההארה של השמש בעת הטרנזיט על מנת  לסייע בחיפוש אחר כוכבי לכת המקיפים שמשות רחוקות . אבל גם אם אתה לא אסטרונום מקצועי ישנן תופעות ששווה לחפש . בניגוד למעבר הדי משעמם לדעתי של נגה על דיסקת השמש ישנם שני אירועים ששווה לחפש ולצפות בהם ושניהם מתרחשים לפרק זמן קצר ביותר .

Aureole - אטמוספירת נגה מפגינה נוכחות

Aureole - תופעה זו מתרחשת עם כניסת נגה לטרנזיט כשעדיין רק חלק מכוכב הלכת נמצא על רקע השמש ( פאזה הניקראת - "מגע ראשון ")  במצב זה ניתן להבחין במעיין טבעת אש המקיפה את נגה בחלק שאינו עדין ניכנס לטרנזיט . התופעה ניגרמת משבירת קרני השמש באטמוספירת נגה והיא ניראית היטב מבעד לפילטר שמש . לעיתים ניתן לצפות בנקודות או אזורים בהירים יותר בקשת האש .ניתן לחזות בתופעה גם עם יציאת  נגה מהטרנזיט .

Black Drop effect


Black Drop Effect- תופעה מוזרה יכולה להתרחש בשני נקודות זמן בטרנזיט : בעת "מגע שני" ממש לפני כניסת כל דיסקת נגה לטרנזיט ובעת "מגע שלישי "ממש טרם "נגיעת " דסקת נגה בגבול דסקת השמש עם היציאה מהטרנזיט . כפי שאתם רואים בתמונה למעלה נראה שעם התקרבות גבול שתי הדיסקות זו לזו ישנו אפקט של "התנזלות" גבול דיסקת נגה והתמזגות עם גבול דיסקת השמש תוך כדי איבוד הגבול הברור בינהם .  התופעה העסיקה חוקרים רבים במהלך השנים ומיוחסת היום לשילוב של טישטוש ע"י אטמוספירת כדור הארץ ,אשליה אופטית והגבול החד בין אור לחושך של גבול דיסקת השמש .

הטרנזיט הנוכחי יראה בישראל עם זריחת השמש  ויהיה כבר בעיצומו כך שכל תהליך כניסת נגה לטרנזיט לא יראה ולכן יש לחפש את התופעות הנ"ל בעת היציאה ממנו .  מכאן אתם יכולים להבין גם שתידרשו להשכים קום על מנת לצפות בו ולחפש מקום בו האופק המזרחי פנוי .השנה מהלך הטרנזיט שיראה מישראל יהיה קצר מ 0530 עד  0800 כך שלא תצתרכו לבזבז יום חופש שלם על כך .......


אז הנה לכם אתגר תצפיתי הכולל שני אירועים קצרי מועד המתרחשים למשך דקות מתוך טרנזיט ארוך ודי משעמם . אך למרות זאת אל תרשו לעצמכם לפספס את הטרנזיט של נגה ולו רק משום היותו אירוע נדיר שלא יחזור שנית בימי חייכם וזה המקום להזכיר   שאסור לצפות בשמש בעיין או דרך מכשיר אופטי ללא פילטר מתאים ויעודי לכך . צפיה ללא הגנה מתאימה יכולה לגרום לנזק חמור ובלתי הפיך לרשתית העיין ואף לעיוורון . מי שאין ברשותו פילטר שמש יכול להקרין את תמונת השמש על קיר או נייר לבן המוצב מאחורי עינית הטלסקופ או המשקפת המכוונת בכיוון השמש אך שימו לב גם כיוון מכשיר אופטי אל השמש אסור בתכלית האיסור שיעשה תוך כדי התבוננות בעינית משום שגם חשיפת העין לשמש דרך מכשיר אופטי לשבריר שניה יכול להיגמר בנזק חמור לרשתית . פשוט כוונו את המכשיר לכיוון הכללי של השמש מבלי להתבונן דרכו  ונסו לקבל תמונה על גבי דף הנייר המוצב מאחורי העינית . ניתן לתרגל טכניקה זו עם הירח בלילה שלפני .

טרנזיט מהנה

אמיר



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה